TIJDREIZEN
Porsche 356A
Quiralu / Dinky Toys
Quiralu / Dinky Toys
Les répliques de miniatures anciennes sont légion et nous emportent dans un passé, de plus en plus lointain, et où avec le filtre du temps tout paraissait plus simple. C’est sans doute pour cela que les miniatures des années 50 conservent leur charme. Mais leur attrait à un prix, et leurs répliques permettent de satisfaire ceux qui ne peuvent ou ne veulent pas acquérir les originaux.
Ces deux répliques miniatures de la Porsche 956A nous emportent à la fin des années 50.
De replica's van oude miniaturen zijn legio en nemen ons mee naar een steeds verder verwijderd verleden waar met het filter van de tijd alles eenvoudiger leek. Dit is waarschijnlijk de reden waarom de miniaturen uit de jaren 50 hun charme behouden. Maar hun aantrekkingskracht heeft een prijs, en hun replica's maken het mogelijk om degenen tevreden te stellen die de originelen niet kunnen bemachtigen.
Deze twee miniatuurreplica's van de Porsche 956A nemen ons mee terug naar het einde van de jaren 50.
Ces deux répliques miniatures de la Porsche 956A nous emportent à la fin des années 50.
De replica's van oude miniaturen zijn legio en nemen ons mee naar een steeds verder verwijderd verleden waar met het filter van de tijd alles eenvoudiger leek. Dit is waarschijnlijk de reden waarom de miniaturen uit de jaren 50 hun charme behouden. Maar hun aantrekkingskracht heeft een prijs, en hun replica's maken het mogelijk om degenen tevreden te stellen die de originelen niet kunnen bemachtigen.
Deze twee miniatuurreplica's van de Porsche 956A nemen ons mee terug naar het einde van de jaren 50.
Ferdinand Porsche (1875-1951) avait fondé sa propre entreprise en 1931 mais ne produisait pas de voitures sous son nom. Ce n’est qu’en 1948 que son fils Ferry lance le développement d’une voiture de sport. Les prototypes sont prêts un an plus tard et la production en série de la première voiture portant le nom de Porsche commence en 1950. La Porsche 356 puis 356A obtient très vite un vif succès. La voiture est légère et nerveuse. Elle séduit une clientèle jeune et aisée aux états unis où elle rivalise avec les petits roadsters anglais.
Ferdinand Porsche (1875-1951) had in 1931 zijn eigen bedrijf opgericht, maar produceerde geen auto's onder zijn naam. Pas in 1948 besloot zijn zoon Ferry de ontwikkeling van een sportwagen aan te vangen . De prototypes zijn een jaar later klaar en de serieproductie van de eerste auto met de naam Porsche begon in 1950. De Porsche 356, snel 356A geworden, werd al gauw een groot succes. De auto is licht en vlot.
Hij verleidde een jonge en welgestelde klantenkring in de Verenigde Staten, waar hij concurreerde met de kleine Engelse roadsters.
Ferdinand Porsche (1875-1951) had in 1931 zijn eigen bedrijf opgericht, maar produceerde geen auto's onder zijn naam. Pas in 1948 besloot zijn zoon Ferry de ontwikkeling van een sportwagen aan te vangen . De prototypes zijn een jaar later klaar en de serieproductie van de eerste auto met de naam Porsche begon in 1950. De Porsche 356, snel 356A geworden, werd al gauw een groot succes. De auto is licht en vlot.
Hij verleidde een jonge en welgestelde klantenkring in de Verenigde Staten, waar hij concurreerde met de kleine Engelse roadsters.
Ce succès tenta bien sûr les fabricants de miniatures de l’époque comme Markling, Tekno, Dinky Toys bien sûr, mais aussi un petit fabricant comme Quiralu.
Quiralu a été fondé en 1933 par Émile Quirin. Le nom est la contraction des 4 premières lettres du nom de son fondateur avec les 4 premières d’aluminium. En effet les jouets Quiralu étaient fabriqués en fonte d’aluminium. Quiralu fabriquait des petits soldats et autres figurines. A partir de 1955, Quiralu commence à produire aussi des voitures miniatures. Mais après 14 modèles seulement la marque disparaît en 1962. La miniature de la Porsche 356A Quiralu date de 1957.
Dit succes verleidde natuurlijk de miniatuurfabrikanten van die tijd zoals Markling, Tekno, Dinky Toys natuurlijk, maar ook een kleine fabrikant als Quiralu.
Quiralu werd in 1933 opgericht door Emile Quirin. De naam is de samentrekking van de eerste 4 letters van de naam van de oprichter met de eerste 4 van aluminium. Feitelijk, was het speelgoed van Quiralu gemaakt van gegoten aluminium. Quiralu maakte oorspronkelijk kleine soldaatjes en andere figuurtjes. Vanaf 1955 begon Quiralu ook miniatuurauto's te produceren. Maar na slechts 14 modellen verdween het merk in 1962. Het Porsche 356A Quiralu model stamt uit 1957.
Quiralu a été fondé en 1933 par Émile Quirin. Le nom est la contraction des 4 premières lettres du nom de son fondateur avec les 4 premières d’aluminium. En effet les jouets Quiralu étaient fabriqués en fonte d’aluminium. Quiralu fabriquait des petits soldats et autres figurines. A partir de 1955, Quiralu commence à produire aussi des voitures miniatures. Mais après 14 modèles seulement la marque disparaît en 1962. La miniature de la Porsche 356A Quiralu date de 1957.
Dit succes verleidde natuurlijk de miniatuurfabrikanten van die tijd zoals Markling, Tekno, Dinky Toys natuurlijk, maar ook een kleine fabrikant als Quiralu.
Quiralu werd in 1933 opgericht door Emile Quirin. De naam is de samentrekking van de eerste 4 letters van de naam van de oprichter met de eerste 4 van aluminium. Feitelijk, was het speelgoed van Quiralu gemaakt van gegoten aluminium. Quiralu maakte oorspronkelijk kleine soldaatjes en andere figuurtjes. Vanaf 1955 begon Quiralu ook miniatuurauto's te produceren. Maar na slechts 14 modellen verdween het merk in 1962. Het Porsche 356A Quiralu model stamt uit 1957.
La miniature de Dinky Toys a été développée à Liverpool en 1958. C’est donc un modèle anglais qui était inclus au catalogue français. Les branches anglaise et française de Dinky Toys échangeaient en effet régulièrement leurs modèles.
Cette petite Porsche est au 1/47e parait plus trapue que celle de Quiralu.
Cette miniature existait en ivoire avec des jantes bleues ou en bleu ou lie de vin avec dans les deux cas des jantes crème. En fin de production la miniature reçoit des roues nickelées.
De miniatuur van Dinky Toys werd in 1958 ontwikkeld in Liverpool. Het is dus een Engels model dat in de Franse catalogus was opgenomen. De Engelse en Franse filialen van Dinky Toys wisselden regelmatig hun modellen uit.
Deze kleine Porsche is op schaal 1/47 en lijkt meer gedrongen dan die van Quiralu.
Deze miniatuur was verkrijgbaar in ivoor met blauwe wieltjes of in blauw of wijn met crèmekleurige wieltjes. Aan het einde van de productie kreeg de miniatuur vernikkelde wielen.
Cette petite Porsche est au 1/47e parait plus trapue que celle de Quiralu.
Cette miniature existait en ivoire avec des jantes bleues ou en bleu ou lie de vin avec dans les deux cas des jantes crème. En fin de production la miniature reçoit des roues nickelées.
De miniatuur van Dinky Toys werd in 1958 ontwikkeld in Liverpool. Het is dus een Engels model dat in de Franse catalogus was opgenomen. De Engelse en Franse filialen van Dinky Toys wisselden regelmatig hun modellen uit.
Deze kleine Porsche is op schaal 1/47 en lijkt meer gedrongen dan die van Quiralu.
Deze miniatuur was verkrijgbaar in ivoor met blauwe wieltjes of in blauw of wijn met crèmekleurige wieltjes. Aan het einde van de productie kreeg de miniatuur vernikkelde wielen.
Les originaux de ces deux miniatures datent d’une époque où la conception assistée par ordinateur devait encore être inventée. Chaque miniature était alors développée à l’aide de plans dessinés à la main. Cette méthode laissait donc une grande liberté d’interprétations des formes et volumes de la voiture originale.
Les deux miniatures doivent aussi être regardées avec une certaine indulgence.
De originelen van deze twee miniaturen dateren uit een tijd waarin computer-aided design nog moest worden uitgevonden. Elke miniatuur werd toen ontwikkeld met behulp van handgetekende plannen. Deze methode liet dus veel vrijheid om de vormen en volumes van de originele auto te interpreteren.
De twee miniaturen moeten dan ook met een zekere toegeeflijkheid worden bekeken.
Les deux miniatures doivent aussi être regardées avec une certaine indulgence.
De originelen van deze twee miniaturen dateren uit een tijd waarin computer-aided design nog moest worden uitgevonden. Elke miniatuur werd toen ontwikkeld met behulp van handgetekende plannen. Deze methode liet dus veel vrijheid om de vormen en volumes van de originele auto te interpreteren.
De twee miniaturen moeten dan ook met een zekere toegeeflijkheid worden bekeken.
Le pare-brise de la miniature de Liverpool est trop carré. La moulure en relief des bords de porte et capot ne contribue pas non plus à l’esthétique du modèle. Mais le pire, ce sont les gros pneus crantés dignes d’un 4X4 totalement incongrus sur une voiture de sport.
Quiralu avait fait mieux malgré un traitement maladroit de l’arrière de la voiture. Les joints de capots et de porte sont en creux, le pare-brise est plus arrondi comme sur la vraie Porsche.
Ces qualités sont sans doute la raison pour laquelle deux répliques existent de cette miniature. L'une est totalement fidèle à l’originale produite par Louis Surber au début des années 90 et celle-ci datant de 2019. Cependant l’ajout d’un aménagement intérieur n’ayant jamais existé sur l’original dessert cette réplique.
De voorruit van de Liverpool miniatuur is te recht. De randen in reliëf van de portieren en de motorkappen dragen ook niet bij aan de esthetiek van het model. Maar het ergste zijn de banden met grote groeven, die goed op een 4X4 zouden passen, totaal ongerijmd op een sportwagen.
Quiralu heeft het beter gedaan ondanks een onhandige behandeling van de achterkant van de auto. De motorkap en deurnaalden zijn verzonken, de voorruit is ronder zoals op de echte Porsche.
Deze eigenschappen zijn waarschijnlijk de reden waarom er twee replica's van deze miniatuur bestaan. Een die volledig trouw is aan het origineel dat Louis Surber begin jaren 90 produceerde en deze daterend uit 2019.De toevoeging van een interieurindeling die nooit op het origineel heeft bestaan, bewijst deze replica echter een slechte dienst.
Quiralu avait fait mieux malgré un traitement maladroit de l’arrière de la voiture. Les joints de capots et de porte sont en creux, le pare-brise est plus arrondi comme sur la vraie Porsche.
Ces qualités sont sans doute la raison pour laquelle deux répliques existent de cette miniature. L'une est totalement fidèle à l’originale produite par Louis Surber au début des années 90 et celle-ci datant de 2019. Cependant l’ajout d’un aménagement intérieur n’ayant jamais existé sur l’original dessert cette réplique.
De voorruit van de Liverpool miniatuur is te recht. De randen in reliëf van de portieren en de motorkappen dragen ook niet bij aan de esthetiek van het model. Maar het ergste zijn de banden met grote groeven, die goed op een 4X4 zouden passen, totaal ongerijmd op een sportwagen.
Quiralu heeft het beter gedaan ondanks een onhandige behandeling van de achterkant van de auto. De motorkap en deurnaalden zijn verzonken, de voorruit is ronder zoals op de echte Porsche.
Deze eigenschappen zijn waarschijnlijk de reden waarom er twee replica's van deze miniatuur bestaan. Een die volledig trouw is aan het origineel dat Louis Surber begin jaren 90 produceerde en deze daterend uit 2019.De toevoeging van een interieurindeling die nooit op het origineel heeft bestaan, bewijst deze replica echter een slechte dienst.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire