PANHARD DYNA-X
CJM / ALTAYA-IXOMODELS
CJM / ALTAYA-IXOMODELS
Etudiée dans la clandestinité pendant les années 40,
De Panhard Dyna X werd tijdens de tweede Wereldoorlog in strikt geheim ontworpen. De auto was gebaseerd op het prototype “AFG”van de Franse ingenieur Grégoire. Het was een zeer moderne auto met een twee cilinders “Boxer”motoren en voorwielaandrijving. Ondanks een uitstekende wegligging en een vooruitstrevende techniek werd de Panhard Dyna geen echt succes zoals de 4cv van Renault. De Dyna had niet alleen maar een barok uiterlijk maar was ook tamelijk prijzig.
Mis à part une miniature contemporaine de CIJ, voir http://garagedepoche0.blogspot.com/2008/04/3-47.html,
Behalve een model van CIJ, zie http://garagedepoche0.blogspot.com/2008/04/3-47.html, werd de Dyna X lange tijd niet verkleind door de industriële miniaturenfabrikanten, net zoals vele andere auto’s uit die tijd . Dit gaf aan kleine handgebouwde merken de ruimte om deze auto’s aan te bieden als kit. Deze kit, verkocht met de vermelding “niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar”, boden de mogelijkheid voor de volwassen verzamelaar zijn eigen miniatuur te bouwen met veels details.
Le kit de CJM, marque artisanale depuis longtemps disparue, date du début des années 80. Le kit est en métal blanc, très lourd est statique. Comparativement à une miniature industrielle de la même époque ce kit comporte de nombreuses pièces rapportées comme les essuie-glace en photo découpe et poignées de porte. S’agissant d’un kit la finition dépend du talent du monteur.
De kit van CJM, een allang verdwenen kleine fabrikant van kitten, stamt uit het begin van de jaren 80. Het is een statisch model van white metal. Door dit materiaal voelt het model loodzwaar aan. Ten opzichte van een industrieel modelletje uit die tijd bevat deze kit veel apart aangebrachte onderdeeltjes zoals fotogeëiste ruitenwissers, aparte handgrepen enzovoort. Omdat het om een kit gaat, hangt het uiterlijk van het model van de handigheid van de monteur af.
Ces kits étaient bien attrayants mais difficiles a monter. Le recours a un monteur professionnel en doublait, voire même triplait bien vite le prix. Ceci limitait donc leurs succès. Depuis les améliorations de la technique et les délocalisations de la production permettent aux fabricants industriels d’offrir des modèles de qualité équivalente ou supérieure pour un prix infiniment moindre que ces modèles artisanaux.
Deze kits waren wel aantrekkelijk maar vaak moeilijk om in elkaar te zetten waardoor het beroep op een professionele monteur noodzakelijk was. Helaas had dit ook zijn prijs. Sindsdien kunnen de industriële fabrikanten dankzij de vooruitgang van de techniek en de verplaatsing van de productie naar het verre oosten modellen van dezelfde of soms betere kwaliteit leveren tegen een veel lagere prijs.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire