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Thierry, un expert en miniatures, il nous présente sa collection sous forme de comparatif,
anciens et nouveaux modèles, ou séries presse... Une démarche très intéressante.

PROPHETIE SANS SUITE

PROFETIE ZONDER VERVOLG

Pierce-arrow silver arrow 1933
franklin mint / altaya-ixo

Pierce Arrow est une de ces marques américaines aujourd’hui disparues et oubliées qui, comme Packard, Perless ou Stutz, a construit des voitures exceptionnelles. Fondée en 1901 par Norman Pierce la marque produit des voitures pour une clientèle sélectionnée. Pierce Arrow décide en 1931 pour faire face à ses concurrents de développer un V12 de 7 litres de cylindrée. C’est ce moteur qui équipera la surprenante Silver Arrow en 1931.

Pierce Arrow behoort net als Perless, Packard of Stutz, tot deze groep van Amerikaanse autofabrikanten, nu allemaal verdwenen en vergeten, die gedurende de jaren 20 en 30 van vorige eeuw uitzonderlijke auto’s hebben gemaakt. Het merk Pierce Arrow, opgericht in 1901 door Norman Pierce, maakte auto’s voor de meeste welgestelde Amerikanen. Pierce Arrow ontwierp in 1931, om te kunnen concurreren met o.a. Cadillac en Packard, een heuse V12 motor met een cilinderinhoud van maar liefst 7 liter. Deze motor werd gebruik in de zeer verassende Silver Arrow.

La Silver Arrow était certainement a plus d’un titre surprenante de par ses performance (175cv 200km/h) que de par son aspect. Les ailes sont intégrées à la carrosserie et deux coffres qui renferment les roues de secours y sont aménagés. Les phares intégrés aux ailes était déjà une spécificité de la marque, mais cette fois ci leur ligne est prolongée. La voiture n’a pas de marche pied et les poignées de portes sont renfoncées comme sur une voiture moderne. Le pavillon est très plongeant se rétréci vers l’arrière par rapport a la voiture afin d’améliorer l’aérodynamique. Née en pleine crise des années trente et très chère ($ 10.000 soit le prix de quatre Packard Eight) elle ne fut construite qu’en 5 exemplaires. Aujourd’hui il n’en subsiste que 3 estimés à $ 2.500.000,00 pièce

De Silver Arrow was voor die tijd een zeer opvallende auto niet alleen maar door haar uiterlijk maar ook door haar vermogen. De krachtbron leverde 170 pk: goed voor 2000km/u. De carrosserie was ook apart. In tegenstelling tot de andere auto’s uit dezelfde tijd waren de spatborden vast onderdeel van de carrosserie en erin bevonden zich twee koffers waarin de reservewielen waren verstopt. De auto had geen treeplank en de handgrepen waren verzonken in de deurpanelen. Sinds 1911 waren de koplampen van de auto’s van Pierce Arrow altijd ingebouwd in de spatborden. Hier ook, maar de lijn van de koplampen volgt hier de lijn van de carrosserie. Het dak zak achter ver weg naar beneden en de achterkant is smaller dan de voorkant van de auto om een betere aerodynamica te waarborgen. De Silver Arrow, ontworpen tijdens de crisis van de jaren dertig was peperduur ( $10.000,00 ofwel de prijs van 4 Packard Eight). Er werden er slechts 5 van gemaakt. Tegenwoordig zijn er slechts 3 van over, getaxeerd op $2.500.000,00 per stuk.

La miniature de Franklin Mint date de 1990 et fait partie d’une série de 12 voitures exceptionnelles tel que la Bugatti Royale ou la Cord L29. Comme toujours chez ce fabricant, la miniature a été développée à partir de la voiture réelle et comporte de nombreuse parties ouvrantes. Le Capot moteur est amovible et laisse découvrir une reproduction du V12 de 7.035cm3. Les quatre portes sont ouvrantes mais laissent apparaître des jours importants.

De miniatuur van Franklin Mint dateert uit de jaren ’90 en behoort tot een serie van 12 buitengewone auto’s zoals de Bugatti Royale en de Cord L29. Zoals gebruikelijk bij deze fabrikant werd de miniatuur ontwikkeld op basis van een echte bestaande auto en het model heeft allerlei opengaande onderdelen. De motorkap is afneembaar en laat een gedetailleerde reproductie van de V12 van 7.035 cm3 zien. Alle deuren gaan open, maar er zitten brede kieren tussen.

La miniature d’Ixo est parue en 2007 dans la série presse d’Altaya consacrée aux voitures classiques. Comme il se doit chez Ixo, le modèle est bien fini et à la différence de la miniature de chez Franklin Mint ne comporte aucune parte ouvrantes. Cette miniature est totalement fidèle au contraire de celle de FM dont l’arrière est faux. Par contre l’intérieur ivoire est purement fantaisiste. Et si les filets rouges qui enjolivent le carrosserie sont bien présents Ixo a fait l’impasse sur l’archer du bouchon de radiateur pauvrement rerpresenté.
Het miniatuurmodel van Ixo is in 2007 verschenen in de Franse kioskserie “Voitures Classiques”. Zoals men kan verwachten van ixo is het model goed afgewerkt en heeft in tegenstelling tot het model van Franklin mint geen beweegbare onderdelen. Het model van Ixo geeft een zeer nauwkeurig beeld van de echte auto terwijl bij Franklin Mint het achterste van de auto slechte verhoudingen heeft. Ixo is toch de fout ingegaan met het interieur dat grijs dient te zijn en nier ivoor en met de mascotte op de gril. Franklin Mint heeft er veel werk aan besteed. Ixo heeft slechts een stompje neergezet.

La vraie

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