GODELIJKE GODIN 1E DEEL
La Citroën DS attirait tous les regards lors du salon de Paris de 1955, avec sa ligne et sa technique futuristes. 60 ans plus tard, la DS appartient à ce club très fermé des voitures les plus représentatives du XXe siècle. Devenue légendaire elle prête maintenant son nom à une nouvelle marque. Qu’en adviendra t-il dans 60 ans seul l’avenir nous le dira.
Op het salon van Parijs trok de Citroën DS alle aandacht door haar futuirische lijn en techniek. 60 jaar later behoort De DS tot deze zeer gesloten club van de meest spraakmakende auto's van de XXe eeuw. Deze auto is nu legendarisch geworden en leent haar naam aan een nieuw merk. Wat t ervan in de komende 60 jaar zal gebeuren moet de toekomst het nog bewijzen.
10 ans après la fin de la guerre la France avait pansé ses blessures et songeait de nouveau à un avenir serein. Cette nouvelle époque était aussi la fin d’un autre monde et voyait les marques françaises prestigieuses disparaitre une à une. Quelle autre auto pouvait mieux illustrer cette confiance en des jours meilleurs. Il était donc logique que la création d’un cabriolet par un grand carrossier comme Chapron vit le jour.
10 jaar na het eind van de oorlog had Frankrijk zijn verwondingen verbonden en dacht weer aan een welbelovend toekomst. Dit nieuwe tijdperk was eveneens het einde van een andere wereld en zag de prestigieuze Franse merken de ene na de andere verdwijnen. Welke andere auto kon beter dit vertrouwen in betere dagen verduidelijken. Het was dus logisch dat de verwezenlijking van een cabriolet door een grote carrosserieontwerper zoals Chapron op basis van deze auto plaats vond..
C’est en 1963 que Norev réduisit la première fois ce cabriolet en miniature. A l’époque le modèle avait des portes et un coffre ouvrants, le dossier des sièges pouvaient se rabattre pour faciliter la montée de passagers imaginaires. Trente ans plus tard Norev a réactualisé son ancien modèle pour en faire une miniature « moderne ». Les parties ouvrantes sont désormais condamnées et l’ajout de nouvelles pièces améliore la miniature qui reste cependant relativement simple.
Het is in 1963 dat Norev de eerste keer deze cabriolet in miniatuur verkleinde. Toentertijd konden de deuren en het kofferdeksel van auto open gaan. De rugleuning van de voorstoelen kon ook worden omgeklapt om de toegang van denkbeeldige passagiers te vergemakkelijken. Dertig jaar later heeft Norev dat model flink onder handen genomen om er een “modern miniatuur” van te maken. De opengaande delen gingen definitief op slot en de details worden weergegeven door middel van nieuwe onderdeeltjes. De rugleuning zijn steeds neerklapbaar maar het model blijft, vooral naar de huidige standaarden, betrekkelijk eenvoudig.
Cette simplicité se retrouve aussi sur le modèle de Solido qui comme à l’accoutumée se restreint à ne représenter que l’essentiel sans fioriture superflue. Contrairement à Norev Solido est remonté plus loin dans le temps en a reproduit un cabriolet modèle 1961, reconnaissable au « cendriers »sur les ailes avants.
Là aussi aucune partie ouvrantes, très peu de chrome et un intérieur, certes complet, mais noir.
Le pare-brise a bien un entourage contrairement à la miniature de Norev. C’est bien là le seul point fort de ce modèle.
Là aussi aucune partie ouvrantes, très peu de chrome et un intérieur, certes complet, mais noir.
Le pare-brise a bien un entourage contrairement à la miniature de Norev. C’est bien là le seul point fort de ce modèle.
Deze eenvoud bevindt zich eveneens weer op het model van Solido die zoals gewoonlijk beperkt om zich slechts de hoofdzaak zonder overbodige versieringen te weergeven. In tegenstelling tot Norev gaat Solido verder in de tijd en heeft een cabriolet uit 1961 uitgebracht, herkenbaar aan „de asbakken“ op de voorspatborden. Ook daar eveneens geen enkel deel opengaand, zeer weinig chroom en een volledig, maar zwart interieur De voorruit heeft in tegenstelling tot de miniatuur van Norev een omlijsting Het is wel degelijk daar het enige sterke punt van dit model.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire